
Kasviksia, hedelmiä ja marjoja tulisi syödä monipuolisesti vähintään 400g päivässä. Ihanteellisen ruokavalion tulisi sisältää niitä jopa enemmän, jotta pysyisimme terveenä. Syötkö niitä joka päivä?
Spirulina on maailman ravinnerikkainta ravintoa. Se on myös yksi maailman tutki- tuimmista, ellei jopa tutkituin, funktionaalinen elintarvike – luonnon oma monivitamiini- valmiste. Se sisältää lähes kaikki hyvälle terveydelle välttämättömät ravintoaineet. Spirulinassa onkin grammaa kohti enemmän suojaravintoaineita kuin missään muussa ravinnonlähteessä. Yksi ainoa Spirulina-puriste vastaa ravintoarvoltaan monipuolisesti noin 100g ravinnerikkaita kasviksia ja hedelmiä. Spirulina sisältää:
Harvardin yliopiston ravitsemussuosituksissa, jotka pohjautuvat maailman laajimpaan väestöpohjaiseen tutkimusnäyttöön, neuvotaan suurimmalle osalle ihmisiä käyttöön monivitamiini-valmistetta. Jopa niille, jotka jo syövät monipuolisesti ja terveellisesti ! Kasvisten ja hedelmien minipuolisuus tarkoittaa sitä, että niitä valitaan kaikista väriluokista: vihreää, keltaista, punaista jne. Kasvisten väriaineet määrittelevät hyvin pitkälle, mitä suojaravintoaineita ne sisältävät. Pelkkä lehtisalaatti ja tuorekurkku eivät siis alkuunkaan riitä. Spirulina sisältää kaikki nämä ravinnon väriaineet, joita kutsutaan myös antioksidanteiksi.
Spirulina on valittu YK:n yleiskokouksessa maailman monipuolisemmaksi vaihtoehtoiseksi Ravinnonlähteeksi. Se sisältää satoja tarvitsemiamme ravinteita helposti imeytyvässä muodossa.
Purutupakoitsijoilla, joilla oli esisyövän aiheuttamia vaurioita suussaan, tehtiin erittäin tärkeä kliininen tutkimus. Ryhmällä joka söi Spirulinaa vain yhden gramman päiväannosta, havaittiin 45%:lla , eli 20:llä 44:stä, täydellinen esisyöpävaurioiden katoaminen. Lumelääkitysryhmässä näin tapahtui vain 7 %.lla. eli 3:lla 43:sta ryhmäläisestä. Vuodessa spirulinan käytön lopettamisesta 45%:lla eli yhdeksällä 20:stä, joilla syöpävauriot olivat kadonneet, ilmaantui uusia vaurioita. Tutkimuksessa käytetty annos vastaa kahta spirulina-puristetta, joka on Ecoway Wellness-asiakkuuden sisältämän spirulinan päiväannostus. Medilife biolääketieteen klinikat suosittelevat wellness-tuotteita hyvän terveyden ylläpitoon ja sairauksien ennaltaehkäisyyn. Ylläoleva esimerkki on omiaan kertomaan, että jo pienellä terveellisen ravitse- muksen tehostamisella on suuri merkitys. Medilife ei ole keskittynyt syöpähoitoihin, eikä suosittele perinteisen syöpähoidon korvaamista ravintotehosteilla. Medilife suosittelee kuitenkin valitsemaan aidosti tehokkaita valmisteita huonojen perusvitamiinien asemesta, joilla ei ole mitään tekemistä terveyden edistämisen kanssa.
Itse olen käyttänyt spirulina valmistetta 1.5 vuotta ja se on ollut hyvä, myös polvieni kuntoutumisessa (ps. lue lisää omega kohdasta), antaa virkeyttä ym.. on tuttavat myös kehuneet.